AINA-KÖK

Samarbetet vi har med AINA-kök känns som ett bra beslut, eftersom vår mission och våra principer möttes på samma nivå. Nedan finns AINAs berättelse, som ni även hittar på AINAs hemsidor.

”Vi ville erbjuda våra kunder individuella lösningar, utan kompromisser. Vi såg framför oss ett kök som sprider glädje dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år, som är funktionellt och uppfyller alla önskemål. En föränderlig värld, ett ökat intresse för nätshopping och internationell efterfrågan utmanade för några år sedan mindre inredningsföretag– hela Finland riskerade att förlora en väldig mängd yrkeskunskap och högklassigt arbete i och med förändringarna.

På Mellanos inredningsfabrik i Lapplax funderade man på hur man skulle lösa situationen. Vi visste att vi behövde de bästa experterna på köksinredning för att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga service. Vi visste också att det alltid skulle finnas efterfrågan på högklassigt inhemskt arbete; vi behövde bara hjälpa kunderna och företagen att hitta varandra. 

Samtidigt skulle vi erbjuda kunniga lokala företagare rejält med stöd för försäljning och marknadsföring, helt utan extra kostnader eller franchising-avgifter. Vi skulle ta med Finlands bästa småföretag inom köksinredning för att planera konceptet, för att kunna åstadkomma något som vi alla kan vara stolta över. 

I vår verksamhet ville vi också ta hänsyn till miljöaspekten. På grund av storleken på inredningen ökar koldioxidavtrycket med större fraktavstånd. Hög kvalitet och hållbarhet ökar livslängden och vi strävar efter att förbättra kvaliteten på vår inredning genom ständig kvalitetskontroll. På detta sätt kan vi också minska mängden material som går till spillo samt minska utsläppen. Genom att återanvända målfärg har vi minskat VOC-utsläppen med över 40 procent under de senaste två åren. 

 

År 2016 på AINAs namnsdag föddes ett kökskoncept, som vi namngav enligt födelsedagen. 

 

Tillsammans har vi utformat följande kriterier för AINA:

1. AINA ska garantera kvalitet, snabbhet, flexibilitet och inhemskt arbete – och självklart god service. 

2. Kunden ska få sitt individuella kök med en millimeters precision och med vilken som helst av över 8000 nyanser på färgkartan, men processen ska ändå vara lätt.

3. Vi bestämde oss för att hålla priserna på en sådan nivå att människor har råd att köpa inhemsk kvalitet och försäkra sig om att köksrenoveringen går smidigt. 

4. Vi bestämde oss också för att prissättningen ska vara juste. Eftersom vi ständigt uppdaterar våra priser, behövs inga större utförsäljningar. Priserna är helt transparenta och det förekommer inga dolda kostnader.

5. Vi förbinder oss också att respektera det som är gammalt och användbart. Vi på AINA kan byta ut dörrar, ytskivor, och vid behov bara en lådenhet eller ett skåp. Huvudsaken är att kunden får ett utrymme som är funktionellt och trivsamt. 

Följande principer har lett till att AINA-kök är prisvärda:

  1. Bra planering och sakkännedom höjer inte kostnaderna utan sänker dom: AINA-köken innehåller inga felaktigheter som skulle innebära ökade kostnader.  
  2. Inhemsk produktion är förutom energi-, också kostnadseffektivt: vi fraktar inte inredning från fjärran länder. Vi beställer endast mekanismerna på annat håll då de inte tillverkas i Finland.
  3. Vi satsar hela tiden på att utveckla produktionen, för att processen ska vara högklassig, effektiv och prismässigt konkurrenskraftig.  
  4. Nöjd personal och yrkesstolthet är en hederssak för oss, och därför vill vi alla göra vårt bästa. 
  5. Vi illverkar alla våra kök på beställning, så vi behöver inga stora lagerutrymmen.
 

Utifrån vår berättelse märks säkert, att vi alla är oerhört stolta över AINA. Det är vi. Alltid.”

 

 
Jag kan bara konstatera, att även vi är stolta över vårt beslut att fungera som AINA återförsäljare. Stödet, utbildningen och den överlag goda VI-känslan som sprider sig över alla i AINA gruppen är nästan påtaglig